vrijdag 11 januari 2013

een beetje b(l)uffen

Ik maakte gisteren een sjaal op enkele minuutjes. Beter nog, ik maakte wel 3 sjaals op enkele minuutjes. Knippen, naaien en al hé. Pfff, een makkie, een eitje, ...
Haha, ik maakte een buff of 3 en daar ga je blijkbaar al eens van bluffen.

Enkele weken geleden zag ik een mini-versie opduiken bij tante Hilde en herinnerde me dat er hier ergens in een doos ook zoiets verstopt zat. Het ding werd gevonden, bekeken en gemeten en zie hier:

B(L)UFF

Een winterse  b(l)uff.

Ook nog gauw eentje maken voor het koude weekend begint?

B(L)UFF

Knip een rechthoek uit tricot en eentje uit fleece. De breedte van de originele, volwassen versie was 55 cm. Voor mijn kinderversie nam ik 50 cm. Let er op wel dat de rekrichting in de breedte loop zodat je het uiteindelijk ook over je hoofd krijgt. Doe dit ook met de fleece. (trek maar eens aan je lap fleece, meestal heeft die ook een richting waarin hij net iets beter meerekt) Voor de hoogte maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik gebruikte restjes tricot en oude fleece-sjaals en heb de afmetingen daar aan aangepast. Zolang de totale hoogte ergens tussen de 50 en 70 cm zit, komt het wel goed.

Plooi de beide delen dubbel en stik de zijnaden. Dat kan met de overlock maar evengoed met de gewone naaimachine. (Ik naaide meteen een naamlintje mee vast in de naad van de fleece. Handig aan de kapstok en tussen de verloren voorwerpen op school. Ken uw kinders, nietwaar?)

Schuif beide delen in elkaar, goede kanten op elkaar en rondom rond dichtnaaien.

Alle losse draadjes vastmaken en wegwerken, de b(l)uff keren en KLAAR!

Omzomen kan natuurlijk maar hoeft helemaal niet want fleece en tricot rafelen immers niet.

Tot zover het makkelijke deel. Toen moesten er nog foto's gemaakt worden van de 3 bluffs rond 3 kindertjes en dat heeft toch net iets langer geduurd.

B(L)UFF

En kijk, in een handomdraai maak je van een sjaal ook nog een muts!

9 opmerkingen:

  1. Wat stoer!! Gave stofjes :D (van wie en waar?).

    Jammer genoeg ben ik zelf nogal onhandig met de naaimachine... maar misschien dat ik deze
    B(l)uff wel aandurf.
    Eéns moet de eerste keer zijn, toch?

    Zo te zien vallen ze goed in de smaak bij de jongens :D (leuke foto's).

    Fijne vrijdag en alvast een prettig weekend,
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die onthoud ik! Fleece en tricot heb ik liggen,... Nu nog een wachtlijst aan werkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. super! maar hoe zit dat met het keergat,want je moet je stof toch nog keren? of ben ik mis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, een keergat is niet nodig. Het eindresultaat is niet gedubbeld maar een lange koker van een stuk fleece die langs de bovenkant is vastgenaaid aan de onderkant van een stuk tricot.

      Verwijderen
  4. we gaan er eens aan beginnen, heb er 4 te naaien

    BeantwoordenVerwijderen