maandag 17 september 2012

knutselen, kliederen en recykleren

Ook in het eerste leerjaar wordt er nog geknutseld (hoera!) ook al mag je het vanaf dan blijkbaar geen knutselen meer noemen. Wat de juiste benaming dan wel is dat weet ik niet maar in ieder geval komen er nog steeds verf en lijm en dergelijke toestanden bij kijken. Om het uniform, meer bepaald dat spierwitte hemd, daarbij wat te ontzien, vroeg de juf om een schort mee te geven.

Kwam dat even goed uit. Zo kon ik eindelijk eens 'kliederschort' schrappen van mijn ellenlange o-dat-wil-ik-zeker-eens-een-keertje-maken-lijst en het leek me ook ideaal om mee te doen aan de nieuwe editie van "Recykleren" die Boomie vanaf vandaag organiseert.

kliederschort

Als basis gebruikte ik het patroon van de "art smock" uit het boek 'little things to sew' van oliver+s.
Bij het originele patroon zat de sluiting achteraan maar ik pastte het patroon een beetje aan zodat deze  vooraan kwam. Ik gebruikte een oud hemd en dat leek met niet zo handig met die kleine knoopjes achteraan. Behalve het voorpand werd ook het rugpand en de zakjes uit datzelfde hemd geknipt. Voor de mouwen gebruikte ik wel gewoon een stofje uit mijn voorraad.
Om te kunnen kliederen en knoeien in stijl, werd ook de binnenkant properkes afgewerkt. De overlock mocht eens uitrusten en alle naden werden afgewerkt met een Engelse naad. 

kliederschort-naad

2 opmerkingen: